RONGIGA MAAILMA KATUSELE

Septembris 2009 sõitsime turismigrupiga Pekingist Delhisse ilma lennukeid kasutamata. Pekingist Lhasani sõitsime rongidega (4064 km) ning Lhasast läbi Nepaali Delhisse erinevate bussidega (2800 km).

Otse Pekingist Lhasasse sõidab rong 47 tundi ja 28 minutit, rongile pääsemiseks on vajalik Tiibeti eriloa olemasolu ning piletihinnad on sellised:

1)      hard seat (istekoht üldvagunis) – 49 USD

2)      hard sleeper (avatud kupee kuue magamiskohaga) – 102 USD (alumine narikoht)

3)      soft sleeper (uksega kupee nelja magamiskohaga) – 158 USD (alumine narikoht)

Meie kasutasime erinevaid ronge, sest Xiani linna lähedal käisime vaatamas kuulsaid terrakotasõdalasi ning Xiningi lähedal külastasime budistidele väga olulist Kumbumi kloostrit. Kuid kõige meeldejäävamaks kujunes rongisõit Xiningi ja Lhasa vahel.

Kui raudteelõik Xining-Golmud (815 km) valmis juba aastal 1984, siis Golmudi ja Lhasa vahelise lõigu (1142 km) ehitamist alustati aastal 2001 ning raudtee avati 1. juulil 2006. Ehituse maksumuseks oli 3,68 miljardit USA dollarit ning ehitustöödel osales rohkem kui 20 000 inimest. Suur projekt viidi ellu hoolimata kohaliku tiibetlastest elanikkonna vastuseisust. 960 km ehk umbes 80% Golmud-Lhasa lõigust asub kõrgusel üle 4000 meetri. Sel lõigul on 675 silda, mille kogupikkus on 160 km ning umbes 550 km raudteed on ehitatud igikeltsale. Tänu Tangla kuru (5072 m) ületamisele on tegemist maailma kõrgeima raudteega. 4905 meetri kõrgusel asuv Fenghuoshani tunnel on maailma kõrgeim raudteetunnel ning 5068 meetri kõrgusel asuv Tangla raudteejaam on maailma kõrgeim raudteejaam. Teisel kohal on Condori jaam Boliivias (4786 m) ja kolmandal kohal La Galera jaam Peruus (4777 m). Selle raudteelõigu jaoks on ehitatud 361 spetsiaalset vagunit, mis on varustatud spetsiaalsete uksetihendite, hapnikuvarustuse ja ultraviolettkiirguse eest kaitsvate süsteemidega. Golmudi ja Lhasa vahel on isegi suitsetamine rongitamburis keelatud.

Kindlasti on väga tore ronida omal jõul spetsiaalse varustusega Euroopa kõrgeima mäe (Mont Blanc, 4807 m) tippu või tõusta kõrgetele kurudele mägimatkade käigus. Kuid mugavust armastavatele inimestele on elamuseks ka rongiga 5072 meetri kõrgusele kihutamine ja rongiaknast avanevate vaadete nautimine. Mäletan samalaadset elamust ka Himaalajast, kui sõitsin Lehi linnast taksoga 5602 meetri kõrgusele Khardungi kurule.

Kuna rongiga sellistele kõrgustele sõitmisel ei jää aega aklimatiseerumiseks, siis on ka mägihaigus kerge tulema. Sellistel kõrgustel sisaldab sissehingatav õhk kuni 40% vähem hapnikku kui meretasemel ning seepärast on Tiibeti rongides ka lisahapniku saamise võimalused. Igas kupees on hapnikukraanid, millest saab kupeesse hapnikku lasta ning vagunisaatja käest saab küsida ka vastava vooliku, millega hapnikku otse ninasse lasta. Lisaks on rongis ka arst, kes raskematel juhtudel vajaliku süsti teeb. Rongiga Lhasasse sõites tuleb täita tervisekaart, lugeda läbi kõik kaardil olevad hoiatused ning anda vastav allkiri. Kasulik on kaasa võtta ka personaalne hapnikuballoon ja mägihaigust leevendavad ravimid. Kui raudteelõik avati 01.07.2006, siis esimene reisija suri rongis alles 28.08.2006. Ka meie grupiliikmete enesetunne Xiningi ja Lhasa vahel polnud just kiita. Enamusel avaldus mägihaigus kohutava väsimuse ja peavaluna, mis möödus alles Lhasas Potala treppidel ronides. Hiljem bussiga 5200 meetri kõrgusi kurusid ületades polnud enesetunne enam nii halb. Võrdluseks võib mainida, et Everesti baaslaager asub 5105 meetri kõrgusel.

Lhasast edasi Nepaali sõitsime bussiga. Sellel maanteel on lõputult erakordseid vaateid kõrgetelt kurudelt ning hea ilmaga paistavad 5 mäetippu, mille kõrgus on üle 8000 meetri. Kõige elamusterohkemaks kujunes aga laskumine Himaalaja lõunanõlval. Nyalami külast (3728 m) on Nepaali piirini (1776 m) 44 kilomeetrit ning sellel suhteliselt lühikesel lõigul laskub maantee 1952 meetrit. Viletsa kvaliteediga kitsas tee, puuduvad kaitsebarjäärid ja tee kõrval olev mitme kilomeetri sügavune kuristik muudavad sealse bussisõidu unustamatuks.

Tulevikus saab ka seda piirkonda rongiga läbida, sest plaanis on uue raudteelõigu ehitamine. Plaanide järgi peaks see raudtee valmima aastal 2013 ning siis on võimalik sõita rongiga Pekingist Nepaali piirini.

Lähemal ajal peaks Pekingi ja Lhasa vahel  sõitma hakkama ka 5* turismirong. Üks päev selles rongis maksab 1000 USA dollarit ning selle raha eest saab duši all käia ja karaoket laulda.